کد مطلب:311990 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:235

فاطمه سلام الله علیها دختر پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم
پیشگفتار



فاطمه (علیها السلام)، برترین زن، از آغاز تا انجام زندگی بشر در جهان هستی است، (فَاطِمَةُ سَیِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ)(1).



این برتری نه تنها از آن رو است كه فاطمه فرزند پیامبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم) است، بلكه به دلیل جامعیّت و ویژگی های گوناگون او است.



فاطمه (علیها السلام) از نظر شخصیت خانوادگی بسیار برجسته و ممتاز است; پدری چون رسول الله (صلّی الله علیه وآله وسلّم)، مادری مانند خدیجه (علیها السلام)، شوهری همچون علی بن ابی طالب (علیه السلام)، و فرزندانی چونان حسن وحسین و زینب و امّ كلثوم دارد، همانان كه خداوند آیه تطهیر را در شأن آنها نازل كرد و مدال پاكی و طهارت به آنان داد.



فاطمه، بزرگ بانویی است كه از نظر معنوی به جایگاهی آنچنان رفیع دست یافته، كه خشم او خشم خدا است و خشنودی اش خشنودی خداوند را در پی دارد.(2)



فاطمه (علیها السلام) جان، پاره تن و نور چشم و میوه دل رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) است.(1)



فاطمه (علیها السلام) همتا و كفو امیر مؤمنان علی (علیه السلام) است.(2)



فاطمه (علیها السلام) برگزیده خداوند است.(3)



فاطمه (علیها السلام) عابدترین مردم زمان خود و سراسر وجودش نور بود. هر گاه در محراب عبادت به مناجات با خدا می پرداخت فرشتگان نور وجودش را احساس می كردند.(4)



به فرموده رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) حضرت حق قلب و اعضا و جوارح و تمام وجود فاطمه را از ایمان لبریز ساخته است.(5)



فاطمه (علیها السلام) دلسوز مردم و نیمه های شب دعاگوی آنها بود.(6)



او در زندگی سختی های دنیا را به جان خرید، در برابر متجاوزان به حریم ولایت و امامت استوار ایستاد و تا پای جان از آن دفاع كرد.



تمامی وجود فاطمه از جهت صورت و سیرت به رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم)شباهت داشت. او میوه بهشتی بود و پیامبر با بوییدنش بوی بهشت را استشمام می كرد.



در شوهرداری، در فرزندداری، در معاشرت با مردم و بالاخره در همه زمینه ها نمونه و الگو بود.



هر كس كه در زندگی خواهان سعادت باشد، با الگو قرار دادن آن حضرت می تواند به این هدف دست یابد.



در عصر حاضر كه مستكبران دنیا برای اسارت زن و گرفتار نمودن او در محدوده مادّیات و شهوات، برنامه ریزی های گسترده ای كرده و با تمام توان در حال فعالیت اند، بر زنان جامعه اسلامی است كه از این بانوی بزرگوار الگو بگیرند و راه او را بپیمایند و هرگز اسارت را نبپذیرند.



كتابی كه در پیش رو دارید، سال ها پیش، به قلم دانشمند فرزانه و محقّق فرهیخته آقای دكتر سیّدجعفر شهیدی به نگارش در آمده و گوشه هایی از زندگانی و مظلومیّت این بانوی بزرگ را ترسیم كرده است.



از آنجا كه این كتاب سالها نایاب بود، بر آن شدیم بار دیگر آن را به چاپ رسانده، در اختیار علاقمندان قرار دهیم. امید است مورد استفاده و استقبال همگان قرار گیرد.

1 ـ الفقيه، ج4، ص420



2 ـ بحار الانوار، ج43، ص19



1 ـ بحار الانوار، ج28، ص37 ـ كنز العمال، ج6، ص219



2 ـ كافي، ج2، ص480



3 ـ بحار الانوار، ج43، ص19



4 ـ بحار الانوار، ج43، ص172



5 ـ مناقب ابن شهر آشوب، ج3، ص372



6 ـ علل الشرايع، ج1، ص173